Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
De buurt en de school: gescheiden contexten? : een onderzoek bij kinderen naar de relatie tussen hun buurt en hun onderwijservaringen en -verwachtingen
Author:
ISBN: 9789033476068 Year: 2010 Volume: 14 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke is de meest geschikte omgeving voor een kind om in op te groeien? De stedelijke buurt is meestal niet het antwoord op deze vraag. Integendeel, de stad wordt beschouwd als overbevolkt, vervuild, druk, onpersoonlijk en allesbehalve een gepaste leefomgeving, zowel voor kinderen als jongeren. Dergelijke invalshoek benadrukt de stedelijke buurt als beperkend en negeert de potentiële kansen. Hoe kinderen die opgroeien in een stedelijke context dit zelf ervaren, blijft echter achterwege in de discussie. Dit boek laat de kinderen, uit 3 verschillende stedelijke buurten, zelf aan het woord. Hoe omschrijven ze hun buurt? Hoe beleven ze hun buurt? Hoe maken ze gebruik van hun buurt? Via een waaier aan kwalitatieve onderzoeksmethoden geeft de auteur een caleidoscopisch beeld over de buurten. Zij distilleert vanuit hun antwoorden verschillende buurtmechanismen. Treedt de buurt op als een socialisatiemilieu? Fungeren de sociale relaties in de buurt als hulpbronnen? Biedt de aanwezige buurtinfrastructuur een lerende omgeving aan? Op dergelijke manier achterhaalt zij welke kansen buurten geven of welke beperkingen ze opleggen. De focus ligt hierbij op onderwijs, met de volgende centrale vraag: speelt de buurt waar kinderen wonen een rol bij hun schoolkeuze, hun schoolervaringen?


Book
De leerling centraal in het onderwijs? : grenzen van personalisering.
Authors: ---
ISBN: 9789463442466 9463442464 Year: 2018 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De leerling meer centraal plaatsen in het onderwijs is sinds lang een bezorgdheid van leraars en pedagogen. Vandaag is het ook een aandachtspunt van beleidsmakers. Verschillende ontwikkelingen getuigen daarvan: onderwijs op maat, leerlinggericht onderwijs en gepersonaliseerde leerpaden. Niet alleen onderwijskundige motieven liggen aan de basis van de centrale plaats die de leerling vandaag krijgt in ons onderwijs. Op de voorgrond staan vooral overwegingen over efficiëntie, effectiviteit en maximale inzetbaarheid. Die motieven zijn het symptoom van fundamentele verschuivingen: van een onderwijsinstelling naar een leeromgeving, van disciplineren naar monitoren, van normalisering naar personalisering.Aan de hand van pedagogische toetsstenen onderzoekt dit boek de mogelijkheden en grenzen van personalisering in het onderwijs. De kernvraag daarbij is: wat is het effect op vrijheid en gelijkheid, op vorming en, vooral, op de school? De uitdaging is duidelijk: de leerling meer centraal plaatsen komt heel vaak neer op een minder centrale plaats van de school. Maar, zo vragen de auteurs zich af, wat als dat ‘ont-scholen’ niet in het belang van de leerling is? Wat als dat ‘ont-scholen’ vrijheid, gelijkheid en vorming in het gedrang brengt?


Book
De preventiepiramide : preventie van probleemgedrag in het onderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9789033485138 Year: 2011 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Scholen zijn veelal goed functionerende instellingen. Tienduizenden leerlingen en leerkrachten realiseren samen dagelijks boeiende leerprocessen. Deze unieke leerbedrijvigheid wordt vaak doorkruist door uiteenlopende vormen van probleemgedrag, zoals pesten, agressie, maar ook naar binnen gekeerd probleemgedrag zoals automutilatie, anorexie en zelfmoordneigingen. Hier duikt 'preventie' op; beter voorkomen dan genezen. In dit kader kan het boek gesitueerd worden. Na een schets van probleemgedrag in het onderwijs wordt dieper ingegaan op de achtergronden en cijfers. Vervolgens wordt het model van de preventiepiramide beschreven. Het is een model voor integrale preventie dat orde schept in het complexe preventielandschap en dat bijdraagt tot de ontwikkeling van een positief preventiebeleid op school. De preventiepiramide is een instrument dat door criminologisch onderzoek stevig onderbouwd is en een brede spreiding kent in diverse preventiedomeinen. Een lange reeks concrete preventiemaatregelen wordt kort beschreven en gesitueerd binnen de piramide. Het boek vormt in die zin een unieke combinatie van een transparant en goed werkbaar kader zoals de praktijk dit uitwijst, tegen een stevige theoretische achtergrond enerzijds en een rijke illustratie aan voorbeelden anderzijds. Deze voorbeelden nodigen de lezer uit creatief aan de slag te gaan rond preventie op school.


Book
Early school leaving & youth unemployment.
Authors: ---
ISBN: 9789081489249 Year: 2013 Publisher: Leuven : LannooCampus,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Early school leaving and youth unemployment are on top of the societal and political agendas, both in Belgium and in Europe. More and more observers fear a 'lost generation' of young people who, by the combined effects of educational failure and unemployment, see their chances for a fulfilling and productive life seriously diminished. Integrating and keeping young people into education and the labour market is becoming a huge challenge and a priority for European societies. Early school leaving & youth unemployment is the result of an international call for scientific papers by the P&V Foundation, which aimed to reward articles that succeed to elucidate in a rigorous, empirical and original way the causes of and possible solutions for early school leaving and/or youth unemployment in Belgium and other OECD societies. The authors come from different disciplines, such as sociology, economy, education and labour market studies.


Book
Leerlingen in de waterval
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9055839221 Year: 2001 Volume: 35 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel leerlingen beginnen "zo hoog mogelijk" (doorgaans vertaald als "in het ASO"). Dat geeft immers "de beste" of "de meeste" mogelijkheden voor de toekomst. En bovendien: "ze kunnen nog altijd zakken als het niet goed gaat", en zo "zakken leerlingen af" naar "minder moeilijke richtingen". Leerlingen komen daardoor in een waterval terecht. Gewoonlijk gaat die waterval van ASO over TSO (soms KSO) naar BSO en verderop "zelfs" naar deeltijds onderwijs. Maar ook binnen die onderwijsvormen zijn er "hogere" en "lagere" richtingen en opties. Het is in de maatschappij trouwens niet anders: hoger gewaardeerde en lager gewaardeerde beroepen en functies. Twee watervallen als spiegels van elkaar.


Book
Gender op school : meer dan een jongens-meisjeskwestie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401429115 Year: 2015 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als scholen al rekening houden met verschillen tussen jongens en meisjes blijft men vaak hangen in beelden van stereotypering. Omdat het ontwikkelingsproces van jongeren meer inhoudt, vond in Vlaanderen een uitgebreid onderzoek plaats op vele vo-scholen naar de inter- (verschillen tussen J/M) en intraseksuele verschillen (verschillen binnen de groep J en M), maar ook naar de individuele genderidentiteit en -expressie bij jongeren van 14-18 jaar. Zo wil men niet alleen een beeld geven van genoemde verschillen, maar zocht men bijvoorbeeld ook naar de oorzaak waarom jongens meer kans maken op een niet-geslaagde schoolloopbaan. De vrij wetenschappelijk geschreven hoofdstukken bevatten naast de uitkomsten (veel cijfers, tabellen, schema's) ook korte, praktische aanbevelingen voor scholen en leerkrachten. Het (Vlaamse) taalgebruik is niet makkelijk, de inhoud wordt beschreven vanuit de schoolsituatie in Vlaanderen. Het thema is actueel en belangrijk, maar dit onderzoeksverslag richt zich toch vooral op studenten onderwijskunde, bestuurders en beleidsbepalers in plaats van op gebruik op vo-scholen zelf. © NBD Biblion


Book
In dialoog : positieve, grensverleggende interactie in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789461170255 9461170254 9782509037817 9461170572 Year: 2020 Publisher: Brussel Brussel VUBPRESS Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op basis van veldonderzoek waarbij gedurende vier opeenvolgende schooljaren zowel individuele als klasgesprekken werden gevoerd met leerlingen van het basis- en secundair onderwijs van Scholengroep Brussel, wordt in dit boek een overzicht geboden van de bezorgdheden en verzuchtingen van kinderen en jongeren. Montasser Alde'emeh hield openhartige gesprekken met leerlingen, van het eerste leerjaar lager onderwijs tot het laatste jaar secundair onderwijs, over identiteit, persoonlijke bekommernissen, culturele verschillen, racisme, gender, religieuze denkbeelden en geopolitieke problematieken, waarbij hij hen voortdurend aanzette tot kritische zelfreflectie. Deze gevoelige thema's werden door hem geordend en geanalyseerd volgens vier grote assen: identiteit, socio-economische achtergrond, religieuze en culturele aanhorigheid, en geopolitieke betrokkenheid.Werner de Saeger voorzag de thema's van een theoretisch/academische omkadering rond het herkennen van veelvoorkomende denkfouten, het belang van mensenrechtenonderwijs en de noodzaak om in een pluralistische samenleving religieuze tradities te contextualiseren en cultureel te benaderen. Deze kaders lopen duidelijk zichtbaar als een tweede laag doorheen het werk, waardoor het op twee manieren kan worden gelezen.Dit boek wil concrete pedagogische en didactische handvaten aanreiken aan directeurs, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, opvoeders en leerkrachten om via grensverleggende en interactieve gesprekken positief in te spelen op de groeiende diversiteit van de leerlingenpopulatie in Brussel, de Vlaamse rand en de Vlaamse centrumsteden. https://www.aspeditions.be/nl-be/book/in-dialoog/17973.htm

Keywords

PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- identiteit --- multiculturele samenleving --- Didactics --- DIversiteit --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of religion --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Diversiteit --- 742 Scholieren en studenten --- Intercultureel onderwijs --- Sociology of education --- Research on teaching --- Didactics of social education --- concentratiescholen --- interactief onderwijs --- maatschappelijke vorming --- leerlingenparticipatie --- waardenonderwijs --- klassengesprekken --- kritisch denken --- allochtone jongeren --- argumenteren --- evaluatie (onderwijs) --- discussiemethoden --- intercultureel onderwijs --- culturele diversiteit --- Onderwijs --- Mensenrechten --- Didactiek --- Identiteit --- Vrouwenrechten --- Godsdienst --- Democratisch onderwijs --- Gender --- Racisme --- Geopolitiek --- radicalisering --- basis- en secundair onderwijs --- bezorgdheden en verzuchtingen van kinderen en jongeren --- culturele verschillen --- racisme --- gender --- religieuze denkbeelden --- geopolitieke problematieken --- kritische zelfreflectie --- socio-economische achtergrond --- religieuze en culturele aanhorigheid --- geopolitieke betrokkenheid --- denkfouten --- mensenrechtenonderwijs --- pluralistische samenleving --- religieuze tradities --- pedagogie --- didactiek --- diversiteit van de leerlingenpopulatie


Book
Gezin en school : de kloof voorbij, de grens gezet : een probleemverkenning van de Vlaamse Onderwijsraad
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789033485596 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de versnelde diversiteit van onze samenleving en samenlevingsvormen is de thuissituatie voor vele kinderen en jongeren minder en minder het klassieke gezin. Nieuwsamengestelde gezinnen, eenoudergezinnen, gezinnen met een andere culturele achtergrond, ... het plaatst scholen voor een andere manier van omgaan met het thuisfront van leerlingen. Scholen moeten ook rekening houden met een complex geheel van meerdere juridische kaders, bijvoorbeeld bij een echtscheiding. Bovendien rijzen er steeds meer vragen over de opvoedende rol van de school. Niettemin blijven ouders - ondanks de grote vraag naar opvoedingsondersteuning - de eerste en belangrijkste opvoeders. De Vlaamse Onderwijsraad verkende de relatie tussen gezin en school. Al bij al zit het goed met de relatie: school en gezin delen in grote mate dezelfde zorgen en het besef groeit dat betrokkenheid van ouders verschillende vormen aanneemt

Keywords

Gezin en onderwijs. --- Ouderparticipatie --- Onderwijs. --- ouders-school relatie --- onderwijs --- Age group sociology --- gezinspedagogiek --- ouderbegeleiding --- leraren-ouders relatie --- schoolloopbaan --- Sociology of education --- pedagogiek --- gezin --- School management --- ouderparticipatie --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- opvoeding --- Flanders --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Vlaanderen --- Gezin en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.356.2H1300 --- -053.2 kinderen --- -053.6 jongeren --- -058.8 gezinnen --- 371 onderwijs --- 37 --- 37.018.1 --- 392.501 --- 664.1 Gezin --- 742 Scholieren en studenten --- #KVHB:Gezin --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijssociologie --- #KVHB:Pedagogie --- onderwijskunde --- onderwijssociologie --- school en samenleving --- 450.42 --- gezinnen --- pedagogie --- Echtscheiding --- Eenoudergezinnen(Alleenstaande ouders) --- Gezin (Ouders) --- Multiculturele samenleving --- Nieuwsamengestelde gezinnen --- Opvoeding en onderwijs --- Ouders en opvoeden --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Gezin --- 450.4 --- eenoudergezinnen --- nieuwsamengestelde gezinnen --- opvoedend onderwijs --- opvoeding en onderwijs --- opvoedingsondersteuning --- relatie ouders-school --- samenlevingsvormen (ler) --- 37.06 --- Gezinsopvoeding --- Onderwijs en opvoeding --- Onderwijs --- Participatie --- Relaties --- School --- Lerarenopleiding : CVO --- Ouderparticipatie : onderwijs --- Onderwijs . Vlaanderen --- 37.064 --- 113592.jpg --- #gsdbP --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Gezin en andere sociale eenheden binnen de samenleving: overheid, school, religie --- onderwijs en opvoeding --- gezinsopvoeding - ouder kind relatie --- jonge gezinnen --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijssociologie --- Onderwijskunde --- Relatie ouder - school --- Gezinnen --- Scholen --- Maatschappij --- Gezinsvormen --- Eenoudergezinnen --- Relatie school - ouder --- School (instelling) --- Gezinsvorm --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Nieuw samengesteld gezin --- Eenoudergezin --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Jongeren in cijfers en letters : bevindingen uit de JOP-monitor 1
Authors: --- ---
ISBN: 9789020971125 Year: 2007 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Ouders? Geen last van : jongeren en gezinsrelaties2. Over moeders rokken en eigen nestjes : jongeren en hun gezinssituatie3. Het sociale profiel van de Vlaamse student : jongeren en school4. Graag naar school? : jongeren en schoolbeleving5. Studeren ... of mag het iets meer zijn: jongeren en vakantiebaantjes6. Aan het werk ... of niet? : jongeren en werk7. Leren van de wieg tot het graf?: jongeren en levenslang en levensbreed leren8. Van voor naar achter, van links naar rechts: jongeren en mobiliteit9. Gezocht: vriend (m/v) en lief (m/v): jongeren, vriendschap en relaties10. Tevreden over zichzelf, de buurt en met een gevoel van veiligheid op weg naar een hoopvolle toekomst: jongeren en welbevinden11. Doe je mee? : jongeren en participatie aan het verenigingsleven12. Niet in een (stem)hokje te duwen? : jongeren en politiek13. Allemaal anders, allemaal gelijk? : jongeren en etnocentrisme14. Onder, op en over de schreef : jongeren en delinquentie15. Jong zijn in Vlaanderen: de belangrijkste bevindingen uit de JOP-monitor 1

Keywords

Gezin. --- Jeugd en arbeid. --- Jeugd en maatschappij. --- Jeugd en politiek. --- Jeugd --- Sociale agogiek --- Arbeidsmarkt. --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Jeugdwerk- en beleid. --- youth [people] --- crime --- Age group sociology --- Information systems --- Transport. Traffic --- Sociology --- research [function] --- recreation --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Social policy and particular groups --- statistisch onderzoek --- statistieken --- jeugd --- Flanders --- MOBILITEIT -- 311.3 --- RELATIES -- 311.3 --- WERK -- 311.3 --- Youth --- Flanders (Belgium) --- Teenage boys --- Sociological aspects --- Belgium --- 316.356.2 <493> --- #SBIB:311.21 G --- #SBIB:314H330 --- Academic collection --- 31 --- 362.8 --- 392.5.001 --- 182 Kinderrechteneducatie en jeugdinformatie --- 663 Jeugd --- 742 Scholieren en studenten --- #KVHB:Adolescenten --- #KVHB:Jeugd --- jongeren --- 308.4 --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Vlaanderen --- 304.3 --- Criminaliteit --- Mobiliteit --- Ouders --- Participatie --- Relaties --- Studeren --- Werk --- S2007746.JPG --- 316.356.2 <493> Gezinssociologie--België --- Gezinssociologie--België --- Statistische gegevens --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- jeugdproblematiek - jeugdwerk - (zie ook 331.626-053.7, 369.4, 374.3) --- gezinsbeleid --- Sociologie van de jeugd --- 493.8 --- Sociologie --- Kinderen en jeugd --- Wetenschappelijk onderzoek --- Gezinnen --- Opvoeding en onderwijs --- Werkgelegenheid --- Politiek --- Etnocentrisme --- Jeugdonderzoeken --- Sociologisch onderzoek --- JOP-monitor --- #gsdbP --- Kind --- Gezin --- Opvoeding --- Relatie --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Natuurwetenschappen --- Onderwijs --- Maatschappij --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Ouderenzorg --- Verpleegkunde --- Emigratie --- Jeugdonderzoek --- Onderzoek (wetenschap) --- Jongere --- crime [social issue] --- nuclear family --- mobiliteit --- media --- Flexibilisation --- Family --- Mobility --- Nationalism --- Labour market --- Education --- Relationship parent and child --- Participation --- Politics --- Relationships --- Attitudes --- Pupils --- Students --- Friendships --- Leisure --- Book --- Chiffres --- Criminality


Book
Probleemgedrag op school
Author:
ISBN: 9053509097 9789053509098 Year: 2007 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren met ernstige problemen waarvan de oorsprong elders te vinden is, kunnen ook probleemgedrag vertonen op school. Directies, leerkrachten, medeleerlingen worden er vaak indringend mee geconfronteerd. Scholen vinden in dit boek handvatten om met de verschillende probleemgedragingen om te gaan. Elk hoofdstuk behandelt een thema, oorzaak, situatie of type probleemgedrag.

Keywords

Gedragsstoornissen --- Preventieve jeugdzorg. --- Onderwijs. --- gedragsstoornissen --- Age group sociology --- didactiek --- Personality development --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Preventieve jeugdzorg --- #KVHB:Probleemgedrag --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Schoolproblemen --- #GSDBP --- #PBIB:2001.2 --- #PBIB:gift 2001 --- #A0012A --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 742 Scholieren en studenten --- bijzondere jeugdzorg --- probleemgedrag --- 465 --- Jeugd --- Onderwijs --- Probleemgedrag --- agressiviteit --- druggebruik --- echtscheiding --- faalangst --- incest --- jeugdzorg --- kindermishandeling --- pesten --- preventie --- rouw --- schoolmoeheid --- spijbelen --- vandalisme --- verwennen --- zelfdoding --- 454.9 --- Agressie --- Belonen --- Criminaliteit --- Crisis --- Drug --- Echtscheiding --- Faalangst --- Groepsvorming --- Incest --- Kindermishandeling --- Negatieve groepsvorming --- Pesten --- Psychosomatische klachten --- Relatiebekwaamheid --- Roekeloos gedrag --- Rouwproces --- School --- Schoolmoeheid --- Schoolproblemen --- Spijbelen --- Straffen --- Vandalisme --- Verdriet --- Verwenning --- Zelfmoord --- 467 ) Kinderen met gedragsproblemen --- agressie --- basisvaardigheden voor leerkrachten --- belonen --- jeugdpsychologie --- jongeren --- psychosomatische klachten --- school --- straffen --- zelfmoordneigingen --- 37.06 --- Drugs --- Kinderen --- Scholen --- 464 --- 467 --- Druggebruik --- Gedragsproblemen --- Probleemgedrag; leerlingen --- Verwennen --- bijzondere jeugdbijstand --- drugs --- geweld --- pesterijen op school --- verdriet --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- (zie ook: teleonderwijs) --- 362.74 --- 613.8 --- 392.3 --- 159.94 --- 301.15 --- 343.62 --- 371.21 --- 343 --- 179.7 --- #PBIB:+107.21 --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- PHL-Education 13 --- psychosociale problemen --- onderwijs --- Leerproblemen --- Psychosomatische problemen --- Secundair onderwijs --- Preventie --- school- en onderwijsproblematiek --- onderwijzend personeel --- seksueel misbruik --- rouwproces --- Gedragsprobleem --- Kind --- Leerprobleem --- Psychosomatisch probleem --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere

Listing 1 - 10 of 10
Sort by